Karens Hus.

Oprindelig var det en kiosk, hvor Karen Nicolaisen og hendes mand solgte slik, blade og blomster til folk, der skulle på sygebesøg på Bispebjerg Hospital. I dag er det et byøkologisk kulturhus med fokus på miljø, biodiversitet og bæredygtighed. Kulturhuset er brugerdrevet og adressen er Bispebjerg Bakke 8. Kbh. 2400 NV.

Det præcise årstal, for husets opførelse, står hen i det uvisse, men 1914 eller årene lige derefter er et godt bud.

I kulturhuset finder man bl.a. Landsorganisationen Grøn Hverdag og Københavns Skolehaver, som begge har kontorer på øverste etage. Hver anden onsdag kan man træffe Københavns Fødevarefællesskab i huset.

Agendaforening Nordvest overtog i 2003/04 huset og haven, efter at huset havde ligget ubeboet hen i en periode og have og tilstødende skovområder var blevet til tilgroede vildnis i en blanding af træer, buske og byggemateriale affald.

Karens Hus for ca. 100 år siden

Åges tegning

Overtagelsen af Karens Hus.

Agendaforening Nordvest har accepteret et tilbud om at etablere sig i det, der kaldes Karens Hus, beliggende Bispebjerg Bakke nr. 8. Selve huset har hidtil været benyttet af Københavns Idrætsforening og den umiddelbart omgivende grund hører ind under Vej og Park, Københavns Kommune.

Karens Hus er en villa, som er erklæret bevaringsværdig. Den er stor nok til at kunne huse flere interessegrupper. Det kan f.eks. være motionsgrupper, og på sigt en udviklingsgruppe for forsøg og eksperimenter, der alle har med bæredygtigt miljø at gøre.

Fremtidige visioner.

• Mødested og åndehul for Bispebjerg beboere.

• Opførelse af udekøkken med lerbageovn.

• I nærheden af ovnen etableres siddepladser, der kan tjene som samlingssted.

• Forsøgshave, som kan vise, hvordan en familie i byen kan forsyne sig selv med økologiske grøntsager.

• Anlæg af krydderurtehave og udvikling af planter, egnet til dyrkning i altankasse eller vindueskarm.

• Højbede og drivhus.

• Vi håber på, at kunne anvise et vist antal brugere små jordstykker til eget brug ligesom i den gamle Havenda på Tagensvej.

Hvordan skal det kunne lade sig gøre?

Vi forestiller os, at selve området omkring Karens Hus er et forsøgsområde, der er fælles for os alle. Og hvor alle, der melder sig til, kan deltage, og ikke mindst nyde det område, der er stillet til vores disposition. Hvor man kan komme og være med i opbygningen af alt det, som på sigt kan blive til glæde for borgere på Bispebjerg.

Højreklik på foto - åbn billede på ny fane - se hele billedet.